مفهوم و تکنیک های گیمینگ در بازاریابی

مفهوم و تکنیک های گیمینگ در بازاریابی

مطلبی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم بر اساس طرح پیتر جنکینز ، از کارشناسان ارشد شرکت 3radical است که در آن نحوه بازاریابی بر اساس شش پارامتر را توصیف می کند.

با این شش پارامتر که با حرف C شروع می شوند در ادامه آشنا می شوید.

گیمیفیکیشن در بازاریابی

1- CAPTIVATE ( دچار وسوسه کردن ) :

دچار وسوسه شدن

دچار وسوسه شدن

تصور کنید مشتریانی دارید با پس زمینه ذهنی حماسی و جنگجویانه که اهداف بلند مدت دارند، در حالی که به آنها تعداد فراوانی ماموریت های کوتاه مدت و فعالیت محول نموده ایدکه آنها را به سمت هدف نهایی سوق می دهد.

 

انجمن بدمینتون انگلستان یک جریان به نام “ Battle Badminton “ ایجاد کرد که در آن بازیکنان در همه رده های مهارتی، به وسیله مسابقه بایکدیگر؛  امتیاز و مقام به دست آوردند. امتیازات در تابلو امتیازات محلی و حتی در سطح ملی قابل ردیابی بوده است که این میزان امتیاز باعث پادشاه شدن شما در میدان نبردتان می شد.

 

2- Challenge ( رقابت کردن ) :

رقابت کردن

رقابت کردن

 

آموزش نکات و مهارت های نو به مشتریان و متبحر کردن آنها در آن مهارت ها. بازخورد دادن نسبت به پیشرفت آنها و پاداش دادن به موفقیت هایشان.

 

این میتواند به سادگی رقابت مهارت های رانندگی” Chevrolet Volt” باشه ، دادن نشانگرهای سبز و زرد کهربایی به رانندگان به عنوان بازخورد مجازی به نحوه رانندگی شان. این کار باعث کاهش 53 درصد در تعداد افرادی  شده است که با سرعتی بیش از سرعت مجاز رانندگی می کرده اند.

 

3- CHERISH ( گرامی داشتن ) :

گرامی داشتن

گرامی داشتن

مشتریانتان را با آموختن بیشتر در موردشان از طریق مسابقات و آزمون های مختلف، گرامی بدارید. این کار را برای افزایش مداوم ارتباط خود با آنها انجام دهید.

 

کار مشترک 3radical با برنامه سبک زندگی کاربران بانک DBS سنگاپور ، با بکارگیری شبکه iBeacons پا را فراتر گذاشته است. با قرار دادن سیستمهای سنجش مکان در داخل پایانه های پرداخت کارت ،امکان ایجاد رقابت های مبتنی بر مکان را فراهم آورده و در نتیجه باعث خرید بیشتر در فروشگاهای شریک ( partner stores ) می گردد.

 

4- CONNECT ( ارتباط ایجاد کردن ) :

ارتباط ایجاد کردن

ارتباط ایجاد کردن

 

کمک کردن به مشتریانتان برای معاشرت و جذب تیم ها شدن و غلبه بر چالش ها و بدست آوردن پاداش ها و در نتیجه جذب مشتریان جدید.

 

فروشگاه لوازم بهداشتی آرایشی ” Sephora ” یک گروه اجتماعی با نام ” BeautyTalk ” ایجاد کرد که مشتریانی که عضو شده اند محصولات را مورد بررسی قرار میدهند و باعث شده تا مشتریان ویژه تا 10 برابر بیشتر از سایر اعضای گروه خرید کنند ، که خود این اعضای معمولی نیز  به نوبه خود تا دو برابر بیشتر از مشتریانی که عضو این گروه اجتماعی نیستند خرید می نمایند.

 

5- CREATE ( خلق کردن ) :

خلق کردن

خلق کردن

فراهم آوردن فضایی برای مشتریان جهت تولید محتوای دلخواه توسط خودشان و پاداش دهی منطبق با آن. اینگونه مشتریان کنترل بیشتری بر فعالیتهایشان خواهند داشت که باعث ایجاد حس غرور در آنها شده و باعث می گردد که آنها هر چه بیشتر به توسعه و اشتراک نام تجاری شما کمک کنند.

” DevHub ” که در حدود 40 هزار نفر توسعه دهنده وب دارد ، با کارگزاری یک سیستم گیمیفیکیشن باعث شد تا  ساخت و تکمیل سایتهای کاربران از 10 درصد به 80 درصد بهبود داده شود. قبل از اینکه این سایت “ گیمیفای ” شود ، کاربران پس از ثبت نام ، هر جلسه فقط یک یا دو کار مرتبط انجام می دادند.

 

6- CHAMPION ( قهرمان بودن ) :

قهرمان بودن

قهرمان بودن

 

در مورد بیشتر مشتریانی که با محصولات شما سر و کار دارند ، باید فرصت های بیشتری را برایشان ایجاد کنید. جنبه تبلیغاتی آنها را به رسمیت شناخته و به آنها بازاریابی محصولاتتون را تفویض اختیار کنید.

مشتریان شرکت تلفن همراه انگلیسی ” GiffGaff ”  که به آنها با تفویض اختیار قدرت داده شده بود، به وفادارانی سرسخت تبدیل شدند ( افزایش 73 درصدی با بررسی ابزار تشخیص وفاداری مشتریان( Net Promoter Score) ) تا جایی که خود را حتی برای دفاع از این برند مجهز و آماده نمودند

منبع : انجمن گیمیفیکیشن ایران نوشته عماد رضایی

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.